Wednesday, August 4, 2010

Potty Training...

Ni nak cerita pasal Wildan Aqil. Sekarang usia dia dah menjangkau 2 tahun 6 bulan tapi still pakai diapers..Aku tak tahu bila nak mula ajar dia 'no diapers'. Actually tak tau mcm mana nak mula..Sebab dia skrg mmg tau ckp tapi akan cakap bila dah buang air.


Selepas dia dah buang air besar, dia akan cakap Ibu, Idan ayak ucuk. Sebelum buang air besar dia tak de pun nak cakap. Macam mana yer kawan2 diluar sana nak mula nak potty train ni. Aku pernah ikut satu blog ni anak dia umur sebaya Wildan dh di ajar potty train. Tapi dia tidak bekerja..Aku ni hanya ade weekend je nk ajar Wildan. Itu pun 2 hari. Aku takut tak sabar je..yelah keje rumah banyak nk kena settle campur pulak nk cuci berak kencing Wildan.


So bila nak mula ni??? Ke Ibu yg malas....kesian Wildan sure dia pun dh rimas pakai diapers tu. Dengan bontot dia yg tembam tu dh tak sesuai Ibu tengok.



Any tips kawan2 yang boleh aku apply kt Wildan Aqil.


3 comments:

izz said...

hehehe... kena buang sikap malas le ibu wildan oii... hahaha.. mmg mula2 keadaan akan kelam kabut la... kena atur dia ke toilet selang 1 jam ker... aku pon tgh dok ajar kyra.. time weekend.. nk soh maid aku dia mcm tk capable jer.. half way.. so, time weekend aku akan ajarlah... mmg mguji kesabaran... baru je 2-3 mggu aku try tp tk sistematik... jom kita sama2 berusaha.. syahmi dulu pon dekat sebulan jugek baru dia betul2 g toilet sndiri.. mmg adakalanya terbabas jugek.. hasilnya belum cecah 2 stengah tahun dia dh independent...

Lieza said...

Uishhh...akak ibu yg tak bekerja pun tak terbuat tu semua wan....rasa nak buat tp tak terbuat...yelah nanti dok bersepai merata..jenuh akak wan..belum lagi kena kat ateh carpet...muaz yg tgh dok susu badan nih lg..uishhh...tu pun pakai drypers bila akak tgh tidokan muaz.."ibu adik yak..cebuk la" terpaksa ler tinggalkan muaz terkuak kuak..nangis...at last si ayah kata biar ler dulu pakai jer ler...biar die pandai sendiri..

mummywildan said...

izza>tu arr kena usaha gigih ni. kdg aku cakap jugak kt dia. nak berak ke kencing cakap..tp termula lagi ni. ni dah nk pose plak. time2pose tk larat lak aku keje mop lantai je..lps raya le misi aku ni..kyra dh ok ke?

k.liza > nak try jugak target before 3 years dh blh independent sendiri. start le k.liza counting 7days..